#سیمای جوان پرتلاش از منظر نهج البلاغه

عنوان تحقیق پایانی: سیمای جوان پرتلاش از منظر نهج البلاغه

مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها شهرکرد

پژوهشگر: زینب خدادادی

استاد راهنما: خانم اکبری

سال1393

چکیده تحقیق پایانی:

امام علی علیه السلام مناسب ترین زمان برای تربیت و شکوفا کردن استعداد­های انسان را زمان جوانی دانسته است و توجه به عوامل بدست آوردن روزی و آشنای با وظایف جوانان پر تلاشِ مدِ نظر نهج البلاغه، از جمله مواردی هستند که جوان برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی نیازمند آگاهی از آنها می باشد.

این پژوهش با هدف بررسی سیمای جوان پر تلاش از منظر نهج البلاغه و به روش کتابخانه­ای در پاسخ این سوال که سیمای جوان پر تلاش از نظر نهج البلاغه چگونه ترسیم شده؟ نگاشته شده است و با پرداختن به مواردی همچون مفهوم شناسی کار و تلاش و مفهوم شناسی جوان و جوانی و بررسی صفات جوانان مد نظر نهج البلاغه موضوع را مورد بررسی قرار داده است .

کلید واژه ­ها: نهج البلاغه، سیما، تلاش، جوان، کار، پُر. 

   دوشنبه 3 دی 1397نظر دهید »
عنوان : رشد وتکوین جنین از منظر قرآن وروایات                    پژوهشگر:لیلا اردشیری                استادراهنما: سرکار خانم زهرا حامدی

چکیده

یکی از محورهای مهم وقابل توجه در آیات قرآن موضوع پیدایش وآفرینش جنین است که به عنوان نقطة آغاز حیات انسانی مطرح گردیده است . در یک آمار کلی ، قرآن در 41 سوره با 76 آیه به بیانی شیوا به این موضوع پرداخته است ، چرا که مرحله حنینی یکی از ظریفترین مراحل زندگی انسان است که دارای اسرار و شگفتیهای فراوانی می­باشد و همگان را نیز در حیرت فرو برده است .قرآن با عبارات بسیار رسا اشاره می­نماید که شگفتیهای دنیای جنین چنان گسترده است که گاهی از حد اندیشه بشر خارج است به گونه ای که در دانش جنین شناسی نیز باهمه پیشرفتهایش هنوز بسیاری از رازها ومعناهای­ناگشوده پیرامون آفرینش و رشد جنین باقی مانده است . عجایب حکمت که خداوند متعال در خلقت رحم و پرورش جنین به کا ربرده است ، قرآن ضمن اشاره به این موضوع،بشر را به مطالعه پیرامون آن دعوت می­کند تا ضمن آشنایی با مراحل گوناگون این دوره به عظمت آفریدگار نیز پی ببرد . نکته جالب آن است که قرآن ، تمام مراحل آفرینش و رشد جنین را با  اصطلاحات به ظاهر ساده بیان نموده است به گونه ای که برای انسانهای آن زمان نیز به آسانی قابل درک بود . اما با وجود این ، داده های قرآن درباره جنین آنچنان دقیق هستند که گاهی به نظر می­رسد فهم آن برای افرادی که در قرن 7 میلادی زندگی می­کردند ناممکن به نظر می­رسیده است .

این پایان نامه دارای 3 فصل که یک فصل آن کلیات و 2 دو فصل دیگر متن پایان نامه که هر فصل شامل دو بخش می­باشد . در این پژوهش بررسی جنین در زمینة متفاوت از منظر قرآن و روایان مد نظر بوده است . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ، استنتاجی و با بهره گیری از کتاخانه و تارنمای از اینترنت می­باشد و اطلاعات مورد نیاز پژوهش از مبانی ارزشی و کتابهای معتبر روایات و نظرات کارشناسهای دینی و پزشکی و نقطه نظرات مکاتب الهی جمع آوری شده است .

کلیدواژه ها : اسپرم ، لقاح ، جنین ، قرآن

 

   شنبه 20 شهریور 1395نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
Random photo
#سیمای جوان پرتلاش از منظر نهج البلاغه
اوقات شرعی
تدبر در قرآن
آیه قرآن
تا وعده یار
روزشمار غدیر