# مواد مخدر

عنوان تحقیق پایانی: اعتیاد و نگرش منابع اسلامی درباره مواد مخدر و پیشگیری از آن
استاد راهنما: خانم اکبری

پژوهشگر: فروزان شاهقلی

پاییز1387

مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها شهرکرد

   دوشنبه 3 تیر 1398نظر دهید »
# تأثیر اینترنت برفرهنگ سبک زندگی اسلامی

عنوان تحقیق پایانی:تأثیراینترنت برفرهنگ سبک­ زندگی اسلامی

مدرسه علمیه فاطمیه سلام‌الله علیها شهرکرد

پژوهشگر:پ. احمدی

سال:1395

چکیده:امروزه رسانه‌ها جایگاه بسیار مهمی در بین افراد و جوامع پیداکرده‌اند. هر رسانه‌ای بنا به اقتضائات خاص خودش می‌تواند تأثیراتی بر افراد به‌جای بگذارد. رشد روزافزون این رسانه‌ها نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات منفی آن‌ها ایجاد کرده است. خصوصاً اینترنت که امروزه از سایر رسانه‌ها پیشی گرفته و به‌سرعت توانسته تبدیل به رسانه‌ی جریان ساز در تمامی جوامع شود. ازجمله تأثیراتی که اینترنت می‌گذارد تأثیر بر سبک زندگی افراد است که باعث تغییر فرهنگ و سبک زندگی افراد در جوامع گوناگون شده است. در این تحقیق سعی شده با بررسی اینترنت و فواید و معایب آن و همچنین با بررسی فرهنگ زندگی اسلامی و الگوهایی در این فرهنگ، دریابیم که آیا اینترنت می‌تواند بر فرهنگ زندگی اسلامی جامعه اثر بگذارد و این اثرات مثبت است یا منفی.

و در پایان راهکارهایی جهت بیرون رفت از آسیب‌های موجود ارائه می شود.

کلید واژگان: اینترنت، فرهنگ، تهاجم فرهنگی، سبک زندگی، رسانه

   شنبه 12 آبان 1397نظر دهید »
«چهارمین نکته از چهار گفتار»

کتاب «چهار گفتار» علیرغم صفحات اندکش، مطالب متعدد خواندنی و عبرت‌آموز از حادثه‌ی عاشورا را در پیش روی خوانندگانش می‌گذارد. لذا خوانندگان علاوه بر نکات فوق‌الاشاره، می‌توانند مباحثی همچون موارد زیر را در این کتاب بیابند:
- زندگی پُرفضیلت امام حسین علیه‌السلام و صفات برجسته‌ی ایشان
- اهمیت مقام شهادت
-عنصر حیات‌بخش امر به معروف و نهی از منکر
-اهمیت نقش ارزشمند حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و امام سجاد علیه‌السلام در حفظ و گسترش پیام عاشورا
-ویژگی‌های لازم برای مجالس عزاداری محرم و صفر
-تحلیل تاریخ اسلام از بعثت تا عاشورا
-ابعاد نهضت حسینی و احساس عزت و افتخار در آن نهضت
-منطق، حماسه، عاطفه، سه عنصر اصلی قیام امام حسین علیه‌السلام
و …

منبع:khamenei.ir

   سه شنبه 27 شهریور 1397نظر دهید »
«سومین نکته از چهار گفتار»

موضوع مهم و خواندنی دیگر در چهار گفتار موضوع خواص و نقش خاص و ویژه‌ی آنان در انحراف یا اصلاح جامعه است و طی آن نقش بسیار مخرب و مهلک خواصی که با بی‌بصیرتی و عدم شناخت صحیح و عدم انجام به موقع تکلیف، عملاً زمینه‌ساز شهادت سیدالشهداء و یاران بی‌نظیرش شدند با مستندات تاریخی متعدد و متقن مورد بحث قرار گرفته و دنیاطلبی، بی‌بصیرتی، ترجیح مادیات بر معنویات، گسترش افراد افزون‌خواه، پیروی از شهوت‌ها، دور شدن از ذکر و دعا و مناجات به عنوان ویژگی‌های خواص آن روزگار و به‌طور کلی عوامل انحطاط جامعه‌ی اسلامی در طول پنجاه سال پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ذکر شده و مورد تبیین قرار گرفته‌اند.

   یکشنبه 25 شهریور 13971 نظر »
«دومین نکته از چهار گفتار»

از دیگر مطالب مطرح شده در این چهار گفتار، تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر لزوم بصیرت‌یابی نسبت به علل و زمینه‌های بروز حادثه‌ی عاشورا است. اینجاست که صاحب چهار گفتار به مسئله‌ی درس‌ها و عبرت‌های عاشورا می‌پردازد.

ایشان به وجود صدها بلکه هزاران درس از در تاریخ عاشورا اشاره کرده و سپس مهم‌ترین درس‌ها و عبرت‌های عاشورا را برمی‌شمارند اما قبل از اشاره به درس‌ها و عبرت‌ها، توجه شنوندگان و مخاطبان این بیانات را به این نکته جلب می‌کنند که اگر به درس‌ها و مخصوصاً عبرت‌های عاشورا توجه نشود، آن وقت امکان تکرار این فاجعه‌ی عظیم در تاریخ معاصر و آینده نیز وجود خواهد داشت و در یک کلام باز هم حسین بن‌علی‌ها به مذبح برده خواهند شد.

در موضوع درس‌ها معظم‌له با فداکاری اعتقاد به آسیب‌پذیری جبهه‌ی دشمن، لزوم کسب بصیرت برای دفاع صحیح و به موقع از دین را به عنوان مهم‌ترین درس‌ها و پیام‌های عاشورا بیان کرده‌اند. اما روح اصلی و هسته‌ی مرکزی این مباحث همانا عبرت‌های عاشوراست که صاحب چهار گفتار درک این بخش را برای جامعه‌ی امروز فوری‌تر و لازم‌تر می‌دانند. 

   چهارشنبه 21 شهریور 13971 نظر »
«اولین نکته از چهار گفتار»

نام کتاب:چهار نکته

انتشارات انقلاب اسلامی

این کتاب شامل چهار سخنرانی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که با توجه به موضوع مشترک تمامی آن‌ها یعنی تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثر در بروز حادثه‌ی عاشورای سال ۶۱ قمری اینک به صورت مجموعه‌ «چهار نکته» منتشر شده است. 

چار نکته از این کتاب از زبان علیرضا مختارپور قهرودی نویسنده و کارشناس فرهنگی بیان شده است؛

اما نکته اول:

یکی از موضوعات مهم و حتی جنجالی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع هدف امام حسین علیه‌السلام از قیام و نهضت بود. اگرچه این موضوع در قرون گذشته نیز مورد توجه صاحب‌نظران و متفکران بوده است اما در دوران اختناق رژیم ستمشاهی پهلوی، به دلیل اهمیت الگوگیری از قیام سیدالشهدا علیه‌السلام و تأکیدات مکرر رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی رضوان‌الله‌علیه بر زنده نگه داشتن عاشورا، تحلیل زمینه‌ها و علل قیام حسینی مورد توجه نویسندگان و محققان آن روزگار قرار گرفت. از آنجا که شهادت عاشورائیان حسینی تأثیر عمیق و عظیمی بر مبارزات و روحیه‌ی انقلابیون داشت برخی از متفکران بر جنبه‌ی شهادت‌طلبی آن حضرت تأکید کرده و چنین تحلیل می‌کردند که آن حضرت می‌دانست قیام بر ضد رژیم مرتجع اموی سرانجامی جز شهادت ندارد اما ایشان با اعتقاد به اینکه شهادت تنها راه باقیمانده برای ا‌یشان و مؤمنین است و خون به ناحق ریخته‌ی اصحاب عاشورا سرانجام در طول تاریخ موجب افشای طاغوت و طاغوتیان می‌شود، آگاهانه راه شهادت را برگزید تا سیل خون او و یاران با وفایش در طول تاریخ، بنیان کاخ‌های ظلم و ستم را سست کند و فرو ریزد.

در مقابل گروهی دیگر با این تمایل که انتخاب راه شهادت در زمانی که امکان پیروزی در آن متصور نیست نوعی انتحار و مورد نفی مکتب اسلام است به برخی از اقدامات آن حضرت از جمله اعزام مسلم بن‌عقیل به کوفه درپی ارسال هزاران نامه‌ی سران قبایل و مردم کوفه برای دعوت از آن حضرت اشاره کرده و تشکیل حکومت علوی در کوفه را هدف امام حسین علیه‌السلام دانستند. در فضای ملتهب آن روزگار و خصوصاً نقش‌آفرینی برخی جریانات مشکوک سیاسی از طرفی و بهره‌برداری سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) از طرف دیگر، این موضوع به بحثی جنجالی و اختلاف‌افکن تبدیل شد. البته هوشیاری امام رضوان‌الله‌علیه نسبت به آثار و تبعات این جدال‌ها و توصیه‌ی اکید ایشان به پرهیز از اختلاف درباره‌ی این مسئله باعث شد تا جنجال‌ها نسبتاً آرام گیرد اما جنبه‌ی علمی موضوع مورد توجه متفکران اسلامی بود.
یکی از مهم‌ترین بحث‌های کتاب چهار گفتار تبیین دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این موضوع است. خواننده با مطالعه‌ی این کتاب علاوه بر آشنایی با دیدگاه‌های ذکر شده، با تحلیل معظم‌له از هدف قیام امام حسین علیه‌السلام روبرو خواهد شد. در نظر ایشان ایجاد فضای دوقطبی شهادت-حکومت به عنوان هدف آن حضرت ناشی از خلط میان هدف و نتیجه بوده است.

از نظر ایشان هدف آن حضرت نه حکومت و نه شهادت بلکه انجام تکلیف واجب بازگرداندن جامعه‌ی اسلامی منحرف شده به خط صحیح اسلام بوده است؛ تکلیفی که تعالیم اسلام برعهده‌ی هر مسلمان و مخصوصاً رهبران الهی گذاشته شده است و اگر قرار باشد که با بصیرت کامل به تکلیف عمل شود دیگر فرقی نمی‌کند که نتیجه ی ظاهری شهادت باشد یا حکومت. کسی که به تکلیف الهی عمل کند و هیچ چیز دیگری را غیر از خداوند در نظر ‌نگیرد به عالی‌ترین مراتب توحید می‌رسد و در چنین مقامی در پرتوی مرتبه‌ی «من کان لله کان الله معه» به حیات ابدی دست می‌یابد و جاودانه می‌شود. آری این است رمز جاودانگی امام حسین سیدالشهدا علیه‌السلام در طول تاریخ.

   سه شنبه 20 شهریور 13971 نظر »
معرفی تحقیق پایانی

نحوه برخورد امام علی (علیه السلام) با چالشهای سیاسی زمان خود
پژوهشگر: آسیه طاهری

استاد راهنما: طاهره اکبری

مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها شهرکرد

تاریخ دفاع1396/05/22

گزیده ای از تحقیق:

زندگی سیاسی حضرت علی علیه السلام را می توان به دو دوره تقسیم کرد:

دوره اول،دورة سکوت یا همکاری حضرت با خلفای وقت می باشد.زیرا جامعه نوپا و جدیدالتأسیس اسلامی با وجود دشمنان قدرتمند خارجی و همچنین عناصر تازه مسلمان،داخلی به هیچ وجه تاب دو دستگی و اختلاف بر سر قدرت را ندارد. لذا این دوره که بیست و پنج سال به طول انجامید از رحلت حضرت رسول تا آغاز خلافت امام علی را در بر می گیرد.زندگی بیست و پنج ساله ،حاکی از دخالت فعال و کمک و حمایت حضرت از خلفا می باشد.که این یاری کردن خلفا از روی دل سوزی نسبت به اسلام و جامعه اسلامی می باشد.

دوره دوم ،دوره به قدرت رسیدن امام علی علیه السلام می باشد که این دوره همان چهار سال و نیم دوره خلافت حضرت می باشد.این دوران ،درخشنده ترین سالهای حکومت اسلامی به شمار می رود.

روشهای انسانی و عدالت مطلق و رعایت ابعاد گوناگون اسلام در جامعه ،همراه با قاطعیت و صداقت و جرأت،در این دوره پیش از همیشه تاریخ ثبت و ضبط شده است.

   دوشنبه 5 شهریور 13971 نظر »
شگردهای معاویه در ایجاد و استمرار مظلومیت امام علی علیه السلام

عنوان تحقیق پایانی: شگردهای معاویه در ایجاد و استمرار مظلومیت امام علی علیه السلام

پژوهشگر: محبوبه سلیمی

استاد راهنما: طاهره اکبری

مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها شهرکردسال1393

این تحقیق در طی 4 فصل با عناوین زیر تدوین شده است:

فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم معاویه شناسی، فصل سوم بررسی ابعاد و شاخصه های مظلومیت امام علی علیه السلام، فصل چهارم تشکیل حکومت علوی و بروز مخالفت ها و دشمنی های معاویه

 

   یکشنبه 4 شهریور 13971 نظر »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
Random photo
#مقالات پایانی
اوقات شرعی
تدبر در قرآن
آیه قرآن
تا وعده یار
روزشمار غدیر