معادباوری و روابط اجتماعی

عنوان تحقیق پایانی: تأثیرمعادباوری در برخی از روابط اجتماعی از منظر نهج البلاغه

استاد راهنما: خانم حامدی

پژوهشگر: زهرا مولوی

مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیهاشهرکرد

چکیده:

اعتقادات پایدار انسان نقش تعیین کننده ای در زندگی او داردبطوری که نوع زندگی اش متأثر از اعتقادات اوست. اعتقاد به معاد از جمله مهمترین و تأثیرگذارترین باورهای دینی می باشد که آثار سازنده ای در سرنوشت انسان خواهد داشت.

اعتقاد به روز قیامت و لزوم پاسخگویی در برابر اعمال و کردار در آن روز سبب می شود تا انسان معتقد اعمال و رفتار خود را منطبق بردین انجام دهد چرا که می داند تنها به این وسیله می تواند از عذاب الهی در امان باشد.

تحقیق حاضر با عنوان تأثیر معادباوری در برخی از روابط اجتماعی از منظر نهج البلاغه می باشد که به بررسی نقش ایمان به معاد در تعاملات اجتماعی پرداخته است و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. و در بخش کلیات و سه فصل تدوین شده که به خلاصه ای از آن اشاره می شود.

بخش کلیات که شامل مباحث مقدماتی و مفهوم شناسی و مبادی بحث است در این بخش مفاهیمی چون اعتقاد، معاد، عدالت، عدالت اجتماعی از حیث لغت و اصطلاح تعریف شده اند.

فصل اول با عنوان نقش ایمان به معاد در امور اجتماعی ذکر شده که پیرامون مفاسد اجتماعی مثل ظلم ، رشوه، فریبکاری و نیرنگ و آثار اخروی آن بحث شده و در پایان به اصلاح فرهنگی و اقتصادی اشاره شده است.

فصل دوم به نقش ایمان به معاد در برقراری عدالت اجتماعی ، به اصل عدالت اجتماعی و از بین بردن فاصله طبقاتی در اشکال مختلف اجتماعی در حوزه هایی مثل اقتصاد و امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است.

فصل سوم با عنوان نقش ایمان به معاد در ایجاد نوع دوستی و پرهیز از عداوت و دشمنی رقم خورده و به ارتباط دقیق اعتقادات و اخلاق و زهد و بی توجهی به دنیا و در پایان به نوع برخورد انسان ها که باید همراه با اظهار محبت و لبخند و شادی باشدو نهایتاً آثار نوع دوستی مبتنی بر ایمان به معاد در ظهور فداکاری ، تحکیم روابط انسانی از منظر نهج البلاغه پرداخته شده است.

کلمات کلیدی: معاد – نهج البلاغه –معاد باوری - عدالت اجتماعی – نوع دوستی.

 

   شنبه 18 خرداد 1398نظر دهید »
آشنایی با سیره ی عبادی– اخلاقی امام خمینی (ره)

عنوان تحقیق پایانی:آشنایی با سیره ی عبادی– اخلاقی امام خمینی (ره)

پژوهشگر:الهام محمدی

استادراهنما: خانم حامدی  

مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها شهرکرد

چکیده:

موضوع تحقیق حاضر با عنوان سیره اخلاقی – عبادی امام خمینی (ره) قطره ای کوچک از دریای معارف امام است که با تلاش بسیار توانسته ام ،نیم رخی زیبا از حیات امام را در قلمروهای مختلف ترسیم نمایم، و از این طریق خواننده را با کانون تقوا و وارستگی ،ایثار و فضیلت، استقامت و بردباری، عرفان و سلوک، شجاعت و دلیری و دریک جمله «الگوی کامل کرامت ها و فضیلتها و خوبی ها » آشنا سازم.

اهداف کلی این تحقیق آشنایی با سیره و روش عبادی و اخلاقی امام می باشد . اهداف جزئی آن آشنایی با چگونگی نیایش های امام در مقابل معبود و آشنایی با سیره اخلاقی امام در خانواده و جامعه و معرفی شخصیت واقعی امام در مقابل کسانی که قصد به فراموشی سپردن چهره این مرد بزرگ را دارند و جواب دادن به سوالاتی از قبیل  اینکه امام (ره) با چه روش و منشی در عبادت تواسنت این چنین محبوب دلها شود و با چه سیره و اخلاقی جامعه را به سعادت ابدی رهنمون ساخت.

این مجموعه در دو فصل تنظیم شده است که فصل اول کلیات تحقیق می باشد و فصل دوم آن با عنوان سیره اخلاقی و عبادی امام خمینی که دارای سه بخش است، که در بخش اول زندگینامه امام (ره) بخش دوم سیره عبادی امام و بخش سوم روش و چگونگی شخصیت اخلاقی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

محدوده این تحقیق برای تمام کسانی که قصد عبادت و رسیدن به کمالات انسانی و سعادت ابدی را دارند و ادامه دهندگان راه امام می باشند ، را در بر می گیرد .

اهمیت این تحقیق اینست که زمانی به افکار عمومی جهان چنین القا شده بود که دین افیون ملتهاست ، مردی از سلاله پیامبران قیام کرد و انقلابی بزرگ به وجود آورد . بنابراین باید روش و منش چنین شخصیتی شناسانده شود و شناخت این روش و سنّت یعنی الگو  قراردادن این سیره و راه رسیدن به سعادت ابدی و پیروزی های دیگر خصوصاً پیروزی در جهاد با  نفس، تا بتوانیم به چنین مقامی برسیم . و طبق وصیت نامه امام و فرموده مقام معظم رهبری به این وظیفه عمل کنیم و خط بطلان بکشیم بر مقاصد شوم دشمنان که قصد به فراموشی سپردن یک چنین مرد بزرگی را دارند . و بر آن شدم تا با ارائه تحقیق در حد توان گامی هر چند کوچک در راه این هدف بزرگ برداشته باشم.

   دوشنبه 19 آذر 1397نظر دهید »
پای درس استاد

نمایش فایل های پیوست:

   دوشنبه 3 اردیبهشت 1397نظر دهید »
عنوان: بررسی برخی از آموزه های اخلاقی واجتماعی سوره لقمان        محقق:  سمیه کاظمی         استادراهنما: سرکار خا نم  پری فرجی 

چکیده

ازگذشته تا کنون، مکاتب الهی توجه ویژه ای به تعلیم و تربیت داشته اند. به خصوص از زمان اسلام به بعد، این توجه بیشترشده است. چرا که با نزول قرآن، کتاب بزرگ ما مسلمانان، هر فرد مسلمان خود را ملزم به اطاعت از آن می کند. و برای شناخت اسلام هر فرد مسلمانی می داند نزدیک ترین راه و مطمئن ترین وسیله، تحقیق و بررسی بیشتر در متن قرآن مجید است.

قرآن کریم مهمترین منبع علوم آسمانی است. توجه و دقت دراین سرمایه ی بزرگ، علم و معرفت انسان را به اوج تکامل در بعد علمی و عملی می رساند و راز و رمزهای سعادت دنیا و آخرت را می گشاید. قرآن کریم یک کتاب تربیتی است و همه ی آیات آن به طورمستقیم یا غیر مستقیم درمقام تربیت انسان هاست. سوره ی لقمان از جمله سوره های مکی است که آموزه های تربیتی فراوانی درآن یافت می شود. پندهای لقمان حکیم دراین سوره، اصولی ترین برنامه های زندگی را که بشرامروزی نیز نیازمندآن است، را بیان می کند.

این پژوهش با هدف بررسی آموزه های تربیتی ازدیدگاه لقمان حکیم ودست یابی به راهکارهایی است که می توان درجهت رسیدن به این آموزه های تربیتی ارائه کرد،گردآوری شده است.

تحقیق حاضر با عنوان بررسی برخی از آموزه های اخلاقی و اجتماعی سوره لقمان شامل چهار فصل است. روش جمع آوری مطالب به صورت کتاب خانه ای است و مطالب آن تشریحی و ازا نواع پژوهش های دینی است.

واژگان کلیدی: شکر، احترام، امر و نهی، معروف و منکراست.

 

   دوشنبه 15 شهریور 1395نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
Random photo
درست ديد آن مرد نافذِ بابصيرت
اوقات شرعی
تدبر در قرآن
آیه قرآن
تا وعده یار
روزشمار غدیر