عرفه ای در کنار مادرم

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن روز عرفه، روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از انجام اعمال روز عرفه در کنار خانواده در ایام نوجوانی‌شان را منتشر کرد. این خاطره در قالب کلیپ صوتی «عرفه‌ای در کنار مادرم» تهیه و تدوین شده است.
رهبر انقلاب این خاطره را در جریان گفت‌وشنود با جمعی از جوانان و نوجوانان در تاریخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۴ بیان کرده‌اند.


یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز عرفه را بجا آوردم. اعمال آن روز، طولانی هم هست - لابد آشنا هستید؛ خیلی از جوانان با آن اعمال آشنا هستند - چند ساعت طول میکشد. اعمال، از بعد از نماز ظهر و عصر شروع میشود و اگر انسان بخواهد به همه آن اعمال برسد، شاید تا نزدیک غروب - روزهای نه چندان بلند - به طول میانجامد.
آن وقت من یادم است که با مادرم - چون مادرم هم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبّی بود - میرفتیم یک گوشه حیاط که سایه بود - منزل ما حیاط کوچکی داشت - آن‌جا فرش پهن میکردیم - چون مستحب است که زیر آسمان باشد - هوا گرم بود؛ آن سالهایی که الان در ذهنم مانده، یا تابستان بود، یا شاید پاییز بود، روزها نسبتاً بلند بود. در آن سایه مینشستیم و ساعتهای متمادی، اعمال روز عرفه را انجام میدادیم. هم دعا داشت، هم ذکر و هم نماز. مادرم میخواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، میخواندیم. دوره جوانی و نوجوانی من این‌گونه بود؛ دوره اُنس با معنویات و با دعا و نیایش.

 

   شنبه 20 شهریور 1395نظر دهید »

عنوان:آشنایی با سیره ی عبادی– اخلاقی امام خمینی (ره)     پژوهشگر:الهام محمدی        استاد راهنما:خا نم  زهرا حامدی      

چکیده :

موضوع تحقیق حاضر با عنوان سیره اخلاقی – عبادی امام خمینی (ره) قطره ای کوچک از دریای معارف امام است که با تلاش بسیار توانسته ام ،نیم رخی زیبا از حیات امام را در قلمروهای مختلف ترسیم نمایم، و از این طریق خواننده را با کانون تقوا و وارستگی ،ایثار و فضیلت، استقامت و بردباری، عرفان و سلوک، شجاعت و دلیری و دریک جمله «الگوی کامل کرامت ها و فضیلتها و خوبی ها » آشنا سازم.

اهداف کلی این تحقیق آشنایی با سیره و روش عبادی و اخلاقی امام می باشد . اهداف جزئی آن آشنایی با چگونگی نیایش های امام در مقابل معبود و آشنایی با سیره اخلاقی امام در خانواده و جامعه و معرفی شخصیت واقعی امام در مقابل کسانی که قصد به فراموشی سپردن چهره این مرد بزرگ را دارند و جواب دادن به سوالاتی از قبیل  اینکه امام (ره) با چه روش و منشی در عبادت تواسنت این چنین محبوب دلها شود و با چه سیره و اخلاقی جامعه را به سعادت ابدی رهنمون ساخت.

این مجموعه در دو فصل تنظیم شده است که فصل اول کلیات تحقیق می باشد و فصل دوم آن با عنوان سیره اخلاقی و عبادی امام خمینی که دارای سه بخش است، که در بخش اول زندگینامه امام (ره) بخش دوم سیره عبادی امام و بخش سوم روش و چگونگی شخصیت اخلاقی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

محدوده این تحقیق برای تمام کسانی که قصد عبادت و رسیدن به کمالات انسانی و سعادت ابدی را دارند و ادامه دهندگان راه امام می باشند ، را در بر می گیرد .

اهمیت این تحقیق اینست که زمانی به افکار عمومی جهان چنین القا شده بود که دین افیون ملتهاست ، مردی از سلاله پیامبران قیام کرد و انقلابی بزرگ به وجود آورد . بنابراین باید روش و منش چنین شخصیتی شناسانده شود و شناخت این روش و سنّت یعنی الگو  قراردادن این سیره و راه رسیدن به سعادت ابدی و پیروزی های دیگر خصوصاً پیروزی در جهاد با  نفس، تا بتوانیم به چنین مقامی برسیم . و طبق وصیت نامه امام و فرموده مقام معظم رهبری به این وظیفه عمل کنیم و خط بطلان بکشیم بر مقاصد شوم دشمنان که قصد به فراموشی سپردن یک چنین مرد بزرگی را دارند . و بر آن شدم تا با ارائه تحقیق در حد توان گامی هر چند کوچک در راه این هدف بزرگ برداشته باشم.

 

   شنبه 20 شهریور 1395نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
Random photo
#مقالات پایانی
اوقات شرعی
تدبر در قرآن
آیه قرآن
تا وعده یار
روزشمار غدیر