تحقیق پایانی باعنوان:بررسی سوگند و نگاهی به سوگند های قرآنی.      محقق: خانم زینب یزدانی       استاد راهنما: خانم طاهره اکبری

چکیده :

یکی از روشهای بیانی قرآن کریم ، استفاده از سوگند یا قسم است . و سوگندهای قرآن کریم از جمله معارف  بلند و ارجمند « قرآن» است . که بسیاری از آیات و سور آمده است و بخش عظیمی از آیات را به خود اختصاص داده و غالباً « اصول سه گانه ، توحید ،   نبوت ، معاد » مورد اثبات و تأکید قرار گرفته  است و با پیوندی  ظریف بین « مقسم به و مقسم له» این حقایق  روشن گشته است . سوگند  همان اقرار و اعترافی است که شخص از روی شرف وناموس خود می کند و خدا ، یا بزرگی را شاهد می گیرد . سوگند با واژه های چون قسم نیز به کار رفته است که به معنی ، بخش کردن نصیب ، جدا کردن سهمی گفته می شود .

از جمله کلید واژه های  این تحقیق می توان به : سوگند ، سوگندخوار، قسم ، مقسم به  مقسم له  اشاره کرد . تفسیرهای کهن  و جدید کمتر به این ظرایف بیانی قرآن توجه  کرده اند ازاین روی گاه چرایی و چگونگی  قسم در هاله ای از ابهام باقی مانده و مطالب  روشن نگشته است .

نگارنده دراین نوشته سعی کرده  پیش از پرداختن به ماهیت سوگند در فرهنگ های مختلف ، قرآن ، روایات و علم فقه به بررسی برخی از سوگندهای قرآن  با موضوعاتی  مانند : قرآن ، ملائکه ، قیامت ، مکه و… همراه ارکان قسم تا حدودی پاسخ گوی سوالاتی باشد که در این رابطه مطرح شده است .

لذا مهم ترین هدف این تحقیق بررسی برخی از سوگندهای  قرآن ، وت وجه  به آن هدفی است که خداوند با سوگند در صدد اثبات و تأکید  آن می باشد. که به روش کتابخانه ای وبه شیوه تحلیل  و تفسیر محتوا صورت گرفته  است  و تحقیق نقلی و دینی محسوب می شود .

مهم ترین نتیجه حاصله از این  تحقیق آن است که انسان  در می یابد  قرآنی که در فصاحت و بلاغت همگان را به خموشی  کشانده است برای تأکید واستوار سازی مطالب خود از همان شیوه   بشری استفاده می کند خداوند با سوگند و قسم به اشیاءعظیم و با ارزش برای اثبات  مطالبی عظیم ،بشر رابه مطالعه و دقت در حقایق  شگرف  دعوت  می کند . و این را می توان از رابطه محتوای و معنایی که بین مقسم به و مقسم له پی برد.

 این بررسی شامل سه فصل  به شرح زیر می باشد:

     فصل اول : کلیات

     فصل دوم : ماهیت سوگند

     فصل سوم : سوگندهای قرآن

 

   چهارشنبه 10 شهریور 1395نظر دهید »

 

تحقیق پایانی با عنوان: سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)           محقق: سلیمه نجفی      استاد راهنما: خانم زهرا حامدی

چکیده :

اخلاق و رفتار عالی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله )  امواج انقلاب مقدس را نخست در جامعه عرب و سپس در جهان پدید آورد و در سایه این رستاخیز عظیم معنوی پراکندگی به یگانگی ، بی پروایی به عفت و پاکدامنی ، بیکارگی به کار و کوشش خودخواهی به نوع دوستی و تکبر عرب به تواضع و مهربانی تبدیل گردید و انسان هایی تربیت شدند که همه تا همیشه نمونه های اخلاقی به شمار می آیند . اخلاق حضرت محمد  ( صلی الله علیه و آله ) آنقدر عالی بود و پرارزش که خدا از آن به عنوان خلق عظیم یاد کرده است و بهترین وسیله ای که زندگی بشر را به ایده آل برساند اخلاق اوست .

تحقیق کتابخانه ای مزبور سعی دارد نگاهی هر چند اجمالی به سیره اخلاقی – تربیتی پیامبر ( صلی الله علیه و آله )  از زوایای گوناگون داشته باشد و هدف کلی این تحقیق بررسی سیره ی اخلاقی – تربیتی آن حضرت می باشد که شامل 3 فصل و هر فصل شامل بخش هایی می باشد .

فصل اول کلیات تحقیق می باشد و شامل ضرورت تحقیق ، پیشینه تحقیق ، مقدمه ، تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی ، تبیین موضوع ، اهداف تحقیق ، سؤالات تحقیق ، و چکیده تحقیق می باشد .

فصل دوم : : سیره ی اخلاقی پیامبر ( صلی الله علیه و آله )  که شامل 3 بخش       می باشد بخش اول سیره ی فردی ، بخش دوم : سیره ی خانوادگی ، بخش سوم : سیره ی اجتماعی می باشد .

 فصل سوم : سیره ی تربیتی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله )  که شامل 2 بخش است . بخش اول : اصول حاکم بر سیره ی پیامبر ( صلی الله علیه و آله )  ، بخش دوم : روش هاو سبک های تربیتی پیامبر اکرم  ( صلی الله علیه و آله )  می باشد .

پیامبر ( صلی الله علیه و آله )  به عنوان یک اسوه و نمونه در زمینه تربیت افراد دارای اصولی هستند مهمترین این اصول عبارتند از اصل نیت و انگیزه الهی ،کرامت و شرافت انسان ها ،ساوات و برابری انسان ها اختیار و آزادی تلفیق علم و عمل ، روش عقلانی ، محبت و … می باشد .

در این پژوهش از منابع دینی و حدیثی مانند اصول کافی ، بحارالانوار ، تحف العقول ، نهج البلاغه بهره گرفته شده است .در پایان نیز نتایج به دست آمده و پیشنهادات و فهرست منابع ذکر گردیده است .

کلید واژه : سنت ، تربیت ، سیره ، پیامبر (ص)

 

 

   چهارشنبه 10 شهریور 1395نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
Random photo
کتاب فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای
اوقات شرعی
تدبر در قرآن
آیه قرآن
تا وعده یار
روزشمار غدیر