تحقیق پایانی باعنوان:بررسی سوگند و نگاهی به سوگند های قرآنی. محقق: خانم زینب یزدانی استاد راهنما: خانم طاهره اکبری |
چکیده : یکی از روشهای بیانی قرآن کریم ، استفاده از سوگند یا قسم است . و سوگندهای قرآن کریم از جمله معارف بلند و ارجمند « قرآن» است . که بسیاری از آیات و سور آمده است و بخش عظیمی از آیات را به خود اختصاص داده و غالباً « اصول سه گانه ، توحید ، نبوت ، معاد » مورد اثبات و تأکید قرار گرفته است و با پیوندی ظریف بین « مقسم به و مقسم له» این حقایق روشن گشته است . سوگند همان اقرار و اعترافی است که شخص از روی شرف وناموس خود می کند و خدا ، یا بزرگی را شاهد می گیرد . سوگند با واژه های چون قسم نیز به کار رفته است که به معنی ، بخش کردن نصیب ، جدا کردن سهمی گفته می شود . از جمله کلید واژه های این تحقیق می توان به : سوگند ، سوگندخوار، قسم ، مقسم به مقسم له اشاره کرد . تفسیرهای کهن و جدید کمتر به این ظرایف بیانی قرآن توجه کرده اند ازاین روی گاه چرایی و چگونگی قسم در هاله ای از ابهام باقی مانده و مطالب روشن نگشته است . نگارنده دراین نوشته سعی کرده پیش از پرداختن به ماهیت سوگند در فرهنگ های مختلف ، قرآن ، روایات و علم فقه به بررسی برخی از سوگندهای قرآن با موضوعاتی مانند : قرآن ، ملائکه ، قیامت ، مکه و… همراه ارکان قسم تا حدودی پاسخ گوی سوالاتی باشد که در این رابطه مطرح شده است . لذا مهم ترین هدف این تحقیق بررسی برخی از سوگندهای قرآن ، وت وجه به آن هدفی است که خداوند با سوگند در صدد اثبات و تأکید آن می باشد. که به روش کتابخانه ای وبه شیوه تحلیل و تفسیر محتوا صورت گرفته است و تحقیق نقلی و دینی محسوب می شود . مهم ترین نتیجه حاصله از این تحقیق آن است که انسان در می یابد قرآنی که در فصاحت و بلاغت همگان را به خموشی کشانده است برای تأکید واستوار سازی مطالب خود از همان شیوه بشری استفاده می کند خداوند با سوگند و قسم به اشیاءعظیم و با ارزش برای اثبات مطالبی عظیم ،بشر رابه مطالعه و دقت در حقایق شگرف دعوت می کند . و این را می توان از رابطه محتوای و معنایی که بین مقسم به و مقسم له پی برد. این بررسی شامل سه فصل به شرح زیر می باشد: فصل اول : کلیات فصل دوم : ماهیت سوگند فصل سوم : سوگندهای قرآن |
تحقیق پایانی با عنوان: سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) محقق: سلیمه نجفی استاد راهنما: خانم زهرا حامدی |
چکیده : اخلاق و رفتار عالی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) امواج انقلاب مقدس را نخست در جامعه عرب و سپس در جهان پدید آورد و در سایه این رستاخیز عظیم معنوی پراکندگی به یگانگی ، بی پروایی به عفت و پاکدامنی ، بیکارگی به کار و کوشش خودخواهی به نوع دوستی و تکبر عرب به تواضع و مهربانی تبدیل گردید و انسان هایی تربیت شدند که همه تا همیشه نمونه های اخلاقی به شمار می آیند . اخلاق حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله ) آنقدر عالی بود و پرارزش که خدا از آن به عنوان خلق عظیم یاد کرده است و بهترین وسیله ای که زندگی بشر را به ایده آل برساند اخلاق اوست . تحقیق کتابخانه ای مزبور سعی دارد نگاهی هر چند اجمالی به سیره اخلاقی – تربیتی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) از زوایای گوناگون داشته باشد و هدف کلی این تحقیق بررسی سیره ی اخلاقی – تربیتی آن حضرت می باشد که شامل 3 فصل و هر فصل شامل بخش هایی می باشد . فصل اول کلیات تحقیق می باشد و شامل ضرورت تحقیق ، پیشینه تحقیق ، مقدمه ، تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی ، تبیین موضوع ، اهداف تحقیق ، سؤالات تحقیق ، و چکیده تحقیق می باشد . فصل دوم : : سیره ی اخلاقی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) که شامل 3 بخش می باشد بخش اول سیره ی فردی ، بخش دوم : سیره ی خانوادگی ، بخش سوم : سیره ی اجتماعی می باشد . فصل سوم : سیره ی تربیتی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) که شامل 2 بخش است . بخش اول : اصول حاکم بر سیره ی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) ، بخش دوم : روش هاو سبک های تربیتی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) می باشد . پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) به عنوان یک اسوه و نمونه در زمینه تربیت افراد دارای اصولی هستند مهمترین این اصول عبارتند از اصل نیت و انگیزه الهی ،کرامت و شرافت انسان ها ،ساوات و برابری انسان ها اختیار و آزادی تلفیق علم و عمل ، روش عقلانی ، محبت و … می باشد . در این پژوهش از منابع دینی و حدیثی مانند اصول کافی ، بحارالانوار ، تحف العقول ، نهج البلاغه بهره گرفته شده است .در پایان نیز نتایج به دست آمده و پیشنهادات و فهرست منابع ذکر گردیده است . کلید واژه : سنت ، تربیت ، سیره ، پیامبر (ص)
|